Velkommen
til Viden om Mad

Her kan du finde svar på spørgsmål om vore fødevarer.

Du kan slå op i Leksikon eller stille spørgsmål til andre af Voms læsere.

Søg i debat

Søg i leksikon

Målsætning
Viden om mad - Vom - er stedet, hvor du kan få den bedste og mest troværdige information om mad. Vi vil sikre, at vores egne kilder altid er i orden og til at stole på. Når det drejer sig om fødevarer, er der kun sjældent et enkelt endegyldigt svar. Derfor lægger vi også vægt på, at sagerne bliver set fra flere sider, vendt og drejet i en debat mellem eksperter og forbrugere. Vi vil gerne kunne give dig svar på alle spørgsmål om mad, uanset om det handler om smag, sundhed, sikkerhed eller andet, der vedrører din mad.

Debat om: Johannesbrødkernemel og Omegametoden

Hej Niels, Jg spiser efter South BEach Kuren og Oega metoden... og er begyndt at overveje om JohannesBrødkernemel kan bruges i forening med denne kost?! F.eks i brød eller til at jævne supper eller sovse! Jeg kan ingen steder finde ud af kulhydrat- og proteinindhold, ikke engang på pakken fra apoteket... Kan du hjælpe mig?! Tak! /Ch@rl

Ch@rl 2005-03-07 18:40:59

Johannesbrødkernemel er nok ret tæt på at være rent kulhydrat. Men næringsværdien er ikke så vigtig, for man skal kun bruge ganske små mængder til at jævne, fortykke eller på anden måde justere konsistensen af maden. De konsistensmæssige egenskaber tyder på, at det har en lav fordøjelighed, men jeg har ikke set aktuelle undersøgelser af GI eller fordøjelighed. Og det er som sagt heller ikke så vigtigt, da man ikke skal bruge ret meget af det for at jævne osv. Johannesbrødkernemel anvendes i øvrigt som et tilsætningsstof til at stabilisere, fortykke eller på anden måde justere konsistensen. Man kan også købe johannesbrødmel. Det stammer ikke fra kernerne, men fra frugten. Det kaldes også carob- eller karobpulver. Det har en sødlig smag og indholder af sukker-arter er da også omkring 50%. Det totale kulhydratindhold er omkring 72%. Proteinindholdet er omkring 8%. Der er også få % fedt i.

Nina 2005-03-10 08:44:30

er der gluten i Johannesbrødkernemel

michael 2009-06-01 18:09:05

Der er ikke gluten i johannesbrødkernemel

Nina 2009-06-02 10:11:06

Hej Michael Så vidt jeg har kunnet finde ud er johannesbrød uden gluten. Se mere på vedlagte link: en.wikipedia.org/wiki/Carob Carob er det engelske navn for Johannesbrød-træet - søg evt mere på Carob og gluten. Mvh Niels Ehler

Niels Ehler 2009-06-02 10:52:54

Jeg kan ikke tåle fruktose, og jeg kan ikke hitte ud om der er fruktose i johannesbrød, kan du hjælpe ??

Anette Helle 2014-08-18 17:49:53

Jeg ved ikke om du tænker på carobpulver, der er lavet af bælgene eller på johannesbrødkernemel, som er lavet af kernerne. Så vidt jeg ved er johannesbrødkernemel en galactomannan, som er opbygget af galactose og mannose. Bælgene indeholder både fructose og andre sukkerarter, så carob-pulver indeholder fructose.

Nina 2014-08-19 08:30:47

Hej. For mange år siden spiste jeg tørrede johannesbrød-frugter fra en helsekostbutik i Svenborg. Det var nu ikke den store oplevelse. I de tørrede frugter ligger kernerne, som er utrolig hårde. Carob findes vist også som en slags "chokolade" udenpå nogle kiks, som måske kommer fra Urtekram. Jag har vist også prøvet carob i andre forbindelser. Det smager udmærket. Er der nogle i denne tråd, som kender produkter med carob ? Så vil jeg nemlig prøve dem. Venlig hilsen Jan Hervig Nielsen Ideudvikler Projekt Smørhul ( og Projekt Trafiksikkerhed )

Jan Hervig Nielsen 2014-08-26 15:24:38

Kan man bruge melet til at gøre rugbrød mere skærefast?

Torben 2016-12-30 11:32:12

Ja, man kan bruge johannesbrødkernemel i brød. Der skal bruges ganske små mængder måske 1 tsk eller deromkring.

Nina 2016-12-31 08:38:54

Navn:
Cookiesinformation